به گزارش اگزیم نیوز کارشناسان حوزه تجارت معتقدند ایران قادر است سالانه لااقل 20 میلیارد دلار کالا به کشورهای همسایه خود صادر کند و این مساله به قدری از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است که می تواند اثرات تحریم در حوزه صادرات را به شدت تضعیف سازد.
به عقیده کارشناسان در بخش صنعت، کشاورزی، مواد غذایی و خدمات فنی و مهندسی ظرفیت صادراتی مطلوبی برای کشورهای همسایه وجود دارد.
همچنین ایران به صورت سنتی صادرکننده اقلامی مثل فرش، پسته، خاویار و کالاهایی لوکسی بوده که هنوز هم در بازارهای منطقه می تواند موثر باشد و بر قدرت صادراتی کشور تاثیر مثبت بگذارد.
در این بین مزیت کالاهای صادراتی بسته به بازار هدف متفاوت است. به عنوان مثال آسان بودن حمل و نقل میتواند مزیت صادرات مصالح ساختمانی مثل فولاد، فلزات، سیمان، گچ و آهک کاشی و سرامیک و سفال و غیره به کشورهای همسایه باشد.
همچنین محصولات پتروشیمی در بازارهای جنوب شرقی آسیا مزیت بیشتری دارد. برای ایران در بیشتر بازارهای فنی و مهندسی مزیت وجود دارد و اگر بستر صادرات فراهم باشد موفق خواهد شد.
در این رابطه سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این نکته که کشورهای همسایه بهترین شرکای تجاری ایران در زمان تحریم محسوب می شوند از مطالعاتی سخن گفت که این سازمان در ارتباط با توسعه همکاری های تجاری با همسایگان انجام داده است.
به گفته حمید زادبوم، سال ۲۰۱۸ این ۱۵ کشوری که در اطراف مرزهای آبی یا خاکی ما قرار دارند، حدود ۱۱۶۰ میلیارد تومان از ما واردات داشتند و نخستین بخش مطالعات ما شناسایی کالاهایی بود که سهم بزرگی در این رقم دارند.
زادبوم گفت: تحلیلها برای شناسایی گروه کالاهایی که این کشورها وارد میکنند نشان داد که خودرو، قطعات خودرو، صنایع الکترونیک و موبایل بیشترین سهم واردات این کشورهاست.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از سوی دیگر به تحلیل انواع صادراتمان به این کشورها پرداختیم و دریافتیم که در بیشتر کالاهای مورد نیاز آنها، ما توان صادارت داریم.
زادبوم افزود: محاسبات ما نشان داد با توجه به نیازهای این کشورها و توان تولید ما، امکان صادارت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به همسایگان وجود دارد.
وی اضافه کرد: البته این بدان معنی نیست که ما همین حالا میتوانیم ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای همسایه صادر کنیم، بلکه حرف ما این است که فعالان اقتصادی به ویژه جوانان در نظر داشته باشند که در این عرصه ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری وجود دارد و باید برای سهم گرفتن از آن اقدام کرد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: وقتی ما روزی را به عنوان روز ملی صادارت معرفی میکنیم، به این معنی است که عزم ارتقای این بخش اقتصادی وجود دارد.
وی افزود: کار فرهنگی اگرچه زمان میبرد، اما باید انجام شود.
زادبوم گفت: ما نباید فراموش کنیم که همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست و یکی از عمدهترین نقایص اقتصاد ما، ساختاری است.
وی تصریح کرد: ساختار اقتصادی ما صادرات محور نیست بیشتر به تولید توجه شده است.
زادبودم کمبود تنوع محصولات صادراتی را از جمله مشکلات این عرصه دانست و گفت: نباید تمام توجهات معطوف به چند بخش معدود شود.
نظر شما